Gott och blandat i att bo, att bo i

Vilken trist debatt som pågått en längre tid om umgänget mellan grupper som stelnat i formerna. Om det var vänsterpartiet som drog igång debatten gjorde de ett dåligt jobb. Vad tjänar det till att vänsterledaren gick ut skolan med höga betyg, vilket Aftonbladet jämfört mellan alla partiledarna. Det borde finnas bättre sätt att plantera goda idéer. Jag är medveten om att min kritik kan låta som om den kom från en äldre dam på Öfre Östermalm som aldrig varit i närheten av klasskampen. Men icke förty. Det finns samhällsfenomen som kan tas tillvara om vi bjuder till. Jag skulle gärna bo i en röd stuga med vita knutar vid Stureplan. Men det är väldigt svårt att genomföra. Varför inte gå en annan väg än vänsterpartiets tvångsblandning? Skapa bostäder i områden som har årsringar av sociala förändringar, där även industrier och institutioner funnits. Erbjud bostäder till personer som är beredda att betala för möjligheten att träffa andra än de som de träffar i likhetssmittade, likhetssjuka miljöer. 

Det hela handlar om välgjord marknadsföring som omfattar bostad med omgivning. Att ta betalt för charm och stimulans. Egentligen enligt kapitalistiska principer. Söder i Stockholm har många sådana delar i blandningen. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *