Sveriges Radio P1 gjorde en intervju den 1 maj med en tjänsteman från Skatteverket. En av frågorna gällde vilka förklaringar som finns för sen inlämning. Det kunde till exempel bero på komplicerade beräkningar som skulle ingå i deklarationen, sade tjänstemannen. Ja, det kan man väl tänka sig i vissa fall. Men det vanligaste är kanske mänsklig slöhet. Skattmasen berättade också att han själv lämnade sin deklaration digitalt första dagen i konkurrens med en kollega om att vara först. Så kan de hålla på.
Själv lämnar jag deklaration på papper sista dagen på ett servicekontor, närmast belägna i Sundbyberg. Där är det folkvimmel hela dagen, till synes alla sorters människor som är ute i sista minuten. Ett tips till Skatteverket är att göra intervjuer med personer som besöker ett servicekontor. Då kan frågor av många slag ställas efter inlämningen för att få en bild av behov och beteenden. Skatteverkets tjänstemän har på många sätt blivit mer servicemedvetna och hjälpsamma. Här finns en potential att skaffa mer kunskap för fortsatt marknadsanpassning, om nu ett sådant uttryck kan tillåtas i skattesammanhang.