Grönt stål, farliga jämförelser

Grundarna till H2 Green Steel använder drastiska jämförelser för att förklara sin affärsidé.

–Vi är ett Tesla för stålindustrin, sa Carl-Erik Lagercrantz som är vd för investmentbolaget Vargas och styrelseordförande för både batteritillverkaren Northvolt och nya H2 Green Steel (SvD 23 februari 2021). Kommunpolitikerna vill inte vara sämre i sitt bildspråk:

–Det här är det största som hänt Boden sedan bygget av Bodens fästning, sa Claes Nordmark (S) kommunstyrelsens ordförande i Boden (SvD 23 februari 2012).

En mer utförlig berättelse gavs i ett pressmeddelande som Avanza publicerat, förmodligen som en tidig åtgärd för att locka till kommande aktieköp.

Diskussionen som visar på enorma förväntningar är logisk med hänsyn tagen till projektets fundament. En satsning på en ny teknologi för ståltillverkning kan inte vara liten. Think Big. Man har talat väldigt lite om marknadsföring. Som en schablon har uppgivits att grönt stål kommer att bli 20 procent dyrare. Det låter inte så farligt, i alla fall inte i jämförelse med konsumentvaror. Här handlar det om en insatsvara i industriell produktion av industrivaror, konsumentkapitalvaror och konsumentvaror. En kostnadsökning i första tillverkningsledet kan se blygsam ut. Med påslag i efterföljande led kan en krona växa till flera kronor, dvs. flera hundra procent. Köparen måste kunna räkna hem merkostnaden, om marknaden är fri. Slutkonsumenten vill kunna uppleva ett mervärde för ett högre pris.

Vi kan utgå från att politiker i allmänhet har mycket vaga begrepp om marknaden och låter sig lätt övertygas av dynamiska investerare. Vi får se om diskussionen kommer att omfatta hela kedjan mellan ax och limpa.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *