Att förklara varför man inte ska använda Facebook är inte lätt. Här kommer ett av många skäl att ta avstånd. FB minskar yttrandefriheten och kan förminska deltagarna. Det djävulska i detta fall är att både Aftenposten, Facebook och alla vi andra når ökad uppmärksamhet på bekostnad av barnet i Vietnam.
Vegomässan den 3 september 2016
Djurrättsalliansen arrangerar vegomässa, Nackastrandsmässan, Stockholm.
Bland ”celebrities” och kulturpersonligheter finns veganer
Sedan många år har kända personer i USA trätt fram med sitt val av livsstil som vegan eller vegetarian.
Huffington Post uppvisade 15 vegan celebrities med bild och korta berättelser. Artikeln kom 2013. Expresident Bill Clinton och hans exvicepresident Al Gore kan sägas ligga högst i kändisskap. Bland de andra finns Mike Tyson, Morrisey och andra som kanske är mer kända i USA än i Sverige. Viktigt för en jämförelse mellan USA och Sverige är graden av öppenhet från kändisarna ifråga och mediastrategi för exponering.
Huffington Post sammanfattar de här uppvisade kändisarna: ”Many celebrities have adopted the diet for personal, health, or environmental reasons, and are speaking up for this lifestyle.”
Denna slutsats får stå för tidningen. I vissa fall, t.ex Al Gore, kan tvivel uppstå beträffande graden av öppenhet. Här sägs att han nyligen (dvs året 2013) bytte till att bli vegan. Från vad sägs inte i artikeln. Här blir det också en fråga om exponering. Har Gores påstådda byte att göra med Clintons livsstilsval? Så här kan man fortsätta att ställa frågor utifrån artikeln i Huffington Post. Viktigt att minnas är att artikeln i Huffington Post bara utgör ett enda exempel från världens mest mediaintensiva miljöer – USA hemma och USA globalt.
PETA – People for the Ethical Treatment of Animals – har under många är publicerat namn på celebrities, som vegetarianer eller veganer. PETA arbetar internationellt och publicerar namn från flera länder. Wikipedia har en lista, delvis baserad på PETA, med ca 500 namn där bara fyra namn finns med på personer födda i Sverige.
Någon motsvarande lista finns såvitt känt inte publicerad av svenska media eller ideella organisationer. Förmodligen finns listor, men utan att ha fått spridning. Frågan kan ställas varför inte svenska kulturpersonligheter aktivt medverkar till att offentliggöra sin livsstil som vegetarian och vegan. Att vara vegetarian som kulturpersonlighet har knappast något stort nyhetsvärde.
Att vara vegan har förmodligen större laddning och nyhetsvärde. Fortfarande kan det vara kontroversiellt, inte minst för en kulturpersonlighet som har ett kulturellt kapital att vårda i en granskande offentlighet. Om denna självcensur får råda medför det också uteblivna möjligheter att vidga debatten om hälsa, djurrätt och klimatfrågor som kan kopplas till val av livsstil som vegetarian eller vegan.
I det här djävla landet (ett numera vedertaget uttryck i den slappa vardagsdiskursen) är det bara SÄPO som möjligen har listor på veganer… Medias och kulturpersonligheternas mediastrategi kan med fördel följa USA:s goda exempel på öppenhet!
”Komma som ett brev på posten”
Talesättet har gradvis fått ny innebörd. Det som förut betydde ett resultat med hög grad av säkerhet av en tidigare utförd handling, kan nu omvärderas. Min gode vän arkitekten som närmar sig de nittio har fortsatt att arbeta. Han håller på invanda arbetssätt, där pappersbrevet och det gamla goda korrespondenskortet ingår i arsenalen. Han sände brev med bygglovshandlingar igår torsdag som han lade i en blå brevlåda på Nybrogatan i Stockholm före sista tömning. Jag, adressaten, har boxadress i Täby. Försändelsen har inte kommit idag fredag.
En av konsekvenserna är att mottagaren inte kan ägna helgen åt att studera bygglovshandlingarna för vidare befordran till stadsbyggnadskontoret i kommunen. Vis av skadan kommer befordran med cykel från Lahäll till Täby C att ske. Arkitekten och jag har på telefon kommit överens om att ”komma som ett brev på posten” numera måste ses som liktydigt med beslutsteorins begrepp uncertainty.
De senaste åren har tillförlitligheten i postgången kunnat ifrågasättas. Incidenterna har kommit smygande. Först med räkningar som inte kommit fram. Betalningspåminnelser har förekommit utan att originalet kommit fram. Irritation, extrakostnader och merarbete har blivit följden utan att någon har kunnat ställas till svars. Originalet har sedan efter begäran kommit som e-post och/eller pappersbrev. Många kan förmodligen känna igen sig. Postnord har dragits i smutsen, och det med rätta, för alla försämringar och fallissemang. Senast kom chefen för Postnord med en pudel i media gällande paket. Men vad med brevförsändelserna? Pappersbrev är för somliga – kanske även för Postnord – stumma lämningar från en gången tid men för användarna vibrerande gemenskap mellan levande människor.
Hur arbeta för fossilfritt?
Frågan om hur man ska arbeta för ett fossilfritt Sverige ligger nu hos Svante Axelsson enligt ett regeringsuppdrag. I en intervju delger han sina funderingar. Läs Aktuellhållbarhet här.
Han är inne på att arbeta med begreppet hälsa. Att arbeta med begreppet klimat anses mer eller mindre ogripbart. Vi har framför oss en spännande pragmatisk diskussion i motsats till den ofta teoretiska diskussionen om klimatet.
Belackarna får nu också mer bränsle till debatten. Hånfulla kommentarer från klimatförnekare med skiftande bakgrund är att vänta, inte minst från Klimatupplysningen. De har inte spytt sin galla ännu, men det lär komma…
Eftersom bloggarna säkramiljön.nu och skyddsmiljön.nu har sitt huvudfokus på drabbade – människor, djur och natur, snarare än en gränslös diskussion, ska det bli intressant om klimatrågan med sitt ovanifrånperspektiv ska ge upphov till nya kategorier av drabbade. Ytterst kan det gälla frågan om världsregering som bl.a professor Folke Tersman framfört i en bok och i ett TED-talk arrangemang 2013.
Klimatet är drabbande på alla upptänkliga sätt!
SVT:s rapporter om djurtransporter
Som så många gånger tidigare har SVT visat filmmaterial om plågsamma djurtransporter. I vanlig ordning intervjuas veterinär Johan Beck- Friis som är Sveriges främste auktoritet på området. En radda politiker dras fram för kommentarer som så många gånger tidigare. Politikerna orkar knappt anstränga sig att utnyttja språkets möjligheter. V:s kommentator par preference i djurskyddsvågor Jens Holm säger: detta är absolut inte acceptabelt. Har Jens Holm verkligen inte mer att komma med? Han har ju för fan saftigt betalt för att representera sina väljare! M.s kommentator hade åtminstone kraftuttryck och menade att företagen i EU ”skiter i reglerna”. Landsbygdsminister Bucht använder ett verserat språk. Han har ju en bror som är chef för ett slakteriföretag och då får man inte balla ur och använda kraftuttryck i djurskyddsfrågor. Exemplen på mesiga svekfulla politiker kan göras lång.
Nu ska man inte glömma att det är inte vad någon säger som är det viktigaste. Det är handlingarna som kan betyda något. Men där verkar det vara helt blankt. Politikerna verkar inte göra något för att stoppa plågsamma djurtransporter. Snart somnar de in igen. När SVT kommer med nya reportage kommer de vanemässigt att uttrycka sitt avståndstagande. Utan att GÖRA något för djuren.
Fältarbeten 2016 Norrbotniabanan, Dåva – Skellefteå
Arbetet med järnvägsplaner för sträckan Dåva- Skellefteå fortsätter. Något beslut att bygga finns ännu inte. Projektet är ett löfte för många och ett hot för andra.Under barmarksperioden 2016 sker fältinventeringar.
Allmänhetens och lokalpolitikernas möjligheter att värdera projektet är begränsade. Läs här.
Berörda medborgare och representanter tycks värdera främst utifrån sina egna intressen. Det är vårt intryck efter flera års bevakning. Lokalpolitikerna ser på etablering av företag och arbetstillfällen som ger ökat skatteunderlag. Hushållen ser på ökad persontrafik. Markägare ser på möjliga negativa eller positiva effekter av ägandet. Samhällsintresserade har ett vidare perspektiv, som vad Norrbotniabanan på sikt betyder för hela Nordkalotten och exploateringen av natur- och råvaruresurser.
Den obligatoriska annonsen i Norran och Västerbottens Kuriren, juli 2016 om fältarbeten är bara en liten detalj i en gigantisk plan, som är ett löfte för många och ett hot för andra.

Höger/vänster i klimatfrågan
Klimatfrågan har vuxit den senaste 10-årsperioden bl a tack vare stora utspel internationellt av FN och Al Gore med sin film ”En obekväm sanning”. Debatten har rasat i världens media och i andra sammanhang. I Sverige har klimatdebatten förts av engagerade personer med varierande hemvist inom forskning, politik men även kultur i vid bemärkelse. Politisk höger/vänsterskala har inte varit tydlig i debatten, i vart fall har traditionell höger/vänsterskala inte varit tydlig för allmänheten. Detta förhållande är inte något exceptionellt för klimatfrågan. Stora frågor skär ofta över de traditionella höger/vänstergränserna. Se bara på flyktingfrågan alltsedan förra året fram till idag!
Kjell Vowles gör ett försök att sätta klimatfrågan i ett politiskt perspektiv, med nationalism och vetenskap som överordnade begrepp. Läs DN här.
Artikeln öppnar nya samband genom att undersöka höger/vänster i klimatfrågan. Redan en skevande rubrik i förhållande till ingressen signalerar att författaren tycks ha påbörjat något som kräver långt mycket mer av politisk och sociologisk analys. Rubriken – som Vowles förmodligen inte har satt själv – talar om nationalism och vetenskap. Avses både god och dålig nationalism? Andra debattörer vill ju peka på att det finns grader,som i tidningen Axess nr 1 februari 2016 som har temat ”Nationalism på gott och ont”. Avser Vowles att diskutera både klimatvetenskap särskilt och vetenskap allmänt? Svaren på dessa frågor finns inte i artikeln. Diskussionen är mycket lovvärd. Dock är empirin ganska tunn för diskussion och slutledningar.
Mycket mer vore önskvärt att undersöka beträffande opinioner. Men vem har pengar och vem tar initiativ till relevanta opinionsundersökningar som kan besvara frågor eller hjälpligt belysa frågor som sammanfaller med DN-rubrikens påstående? Som så ofta är fallet står oberoende kritiker i underläge gentemot staten och näringslivet i möjligheten att bekosta opinionsundersökningar. Den typen av undersökningar kostar ganska mycket pengar. Exempelvis rider Energimyndigheten på sina resurser genom skattemedel i sina beställningar till SOM-institutet vid Göteborgs universitet. Energimyndigheten beställer vad som är i linje med mål och verksamheter. Detta medför att kontroversiella frågeställningar uteblir. Kritikerna kan inte, eller har hittills inte haft medel att undersöka hur de drabbade av vindkraft upplever sin situation och framtid. Detta är djupt beklagligt, inte minst därför att vindkraft har utnyttjats som symbolfråga och slagträ i klimatdebatten.
SOM:s årliga undersökning ger inte direkta svar men ger ändå ett visst underlag för att skissera opinionsläget och förändringar på energiområdet. Läs pdf här. Detta kan i sin tur relateras till klimatopinionen, men bara på ett indirekt sätt.
Våra rekommendationer är följande:
- Läs artikeln i DN av Kjell Vowles som introduktion till tänkbara samband mellan dagspolitiken och klimatfrågan
- Se kritiskt på den empiri, eller brist på empiri, som vidlåder artikeln
- Reflektera över den diskriminering som präglar debatten, där kritiker saknar medel att skapa empiri för vetenskapliga undersökningar, främst då i genomförandet av opinionsundersökningar
Detta hindrar inte att Vowles artikel är välskriven och mycket intressant. Men visst borde det kännas futtigt att behöva använda skvaller om vem som äter middag med vem i så viktiga frågor som ”vår tids ödesfråga, klimatfrågan”. Empiri i vetenskap är så mycket mer.
Kryoanläggning flög i luften
RagnSells igen. Läs här.
Nyhetsbrev från KlimatSverige maj 2016 – obs demonstration 3 juni
Karin Wahlgren i Aktionsgruppen för demonstrationen den 3 juni har gått ut med följande nyhetsbrev:
Nyhetsbrev nätverket KlimatSverige 24 maj 2016
Nu är det jättefokus på att kolet ska stanna i marken i hela världen. Här i Sverige är det Vattenfalls kolbrytning i Tyskland som är på den brännande agendan. Efter Ende Gelände -aktionerna i Lausitz i Tyskland är uppmärksamheten nu riktad mot Sveriges regering och riksdag. I dag samlades nära 200 personer utanför riksdagen för en livlig manifestation, lyssnade på riksdagsdebatten och gick avslutningsvis till Rosenbad för att demonstrera miljörörelsens starka vilja: LÅT KOLET LIGGA!
Namninsamling och internetdemo pågår samtidigt. Alla kan hjälpa till här. Vi behöver dig/din organisation för att göra allt som pågår till kraftfulla manifestationer! Nu samlar vi oss för en ny demonstration fredagen den 3 juni.Samordning av demonstrationen 3 juni sker genom nätverket KlimatSverige. Anmäl så snart som möjligt om din organisation stöder demonstrationen till kontakt@klimatsverige.seLÅT KOLET LIGGA! STOPPA FÖRSÄLJNINGEN AV VATTENFALLS BRUNKOL!
Vi demonstrerar för klimatansvar och framtidshopp fred 3 juniSamling Sergels Torg kl 18.00, avmarsch mot Mynttorget kl 18.45Säg NEJ till avtalet mellan Vattenfall och energibolaget EPH.Avveckla Vattenfalls kolgruvor och kolkraft så snart som möjligt.Talare ännu ej klara. Manifestationen stöds hittills av:
350.org, Fossil Free Sverige, Fossil Free Stockholm, Folkkampanjen mot Kärnkraft och Kärnvapen, Fältbiologerna, Föräldravrålet, Jordens Vänner, Klass 7A Stentorpsskolan i Halmstad, Klimataktion, Klimataktion Stockholm, Klimataktion Halmstad, Klimathoppet Malmö, Klimatsamling Göteborg, Fi-Miljö, Naturskyddsföreningens klimatgrupp i Göteborg, PUSH Sverige, Radikalisera Klimatpolitiken.nu, Skiftet, Stockholms NaturskyddsföreningSamverkan genom Nätverket KlimatSverige
Anmäl så snart som möjligt om din organisation också stöder demonstrationen, samt om hur ni eventuellt kan medverka till: kontakt@klimatsverige
Mera information inför demonstrationen:
Lör 28 maj kl 10 – 18 banderollverkstad inför demonstrationen 3 juni i StockholmHur funkar det? Vi erbjuder utrymme och material (tyg och färg) som bidrag till dom av oss som ska delta i demonstrationen och planerar att göra banderoller. Då vi ändå har begränsad tillgång på dessa material, och för att det ska funka så smidigt som möjligt på plats, så ber vi samtliga dom av er som planerar att komma till verkstan att kontakta oss i förväg via mejl och anmäla vad ni behöver vad gäller tyg, färg och ungefär hur många ni blir (se kontaktuppgifter nedan). På så sätt kan vi också återkomma till er och förmedla om det är nåt utav det ni behöver som inte finns på plats.
TIPS! Lakan är ett klassiskt banderollmaterial och ett smart sätt att försäkra sig om att ni får tillräckligt med tyg i önskad färg. Var och när? Verkstan i Västra Orminge, Svarvarvägen 13, Kummelbergets Industriområde, lördag 28 maj kl 10.00-18.00.
Hur hittar jag dit? Så här hittar du dit från Slussen: Från Slussen tar du buss 471, 444 eller 446 mot Västra Orminge och går av vid station Skarpövägen. Därifrån är det ca 15 minuters gångväg. Totalt tar det ca 45 minuter från Slussen. Om ni går vilse – ring oss så guidar vi er ( se kontakt nedan ). Samling kl 9.00 på Slussen om du vill ha sällskap ut, vid den stora bussdisplayen längst ner där bussarna avgår.
Kontakt? Ivan: ivan.oljelund@greenpeace.org, tel 0739-900571. Varmt välkomna 🙂
Sprid info om demonstrationen
– Dela Facebook-eventet och bjud in dina vänner: www.facebook.com/klimatsverige/
– Lägg upp information om demonstrationen 3 juni på din organisations hemsida: http://klimatsverige.se/event/demo-lat-kolet-ligga-160604/Läs om Greenpeace granskning av den föreslagna köparen, företaget EPH: http://www.greenpeace.org/sweden/se/press/pressmeddelanden/Brunkolsaffar-strider-mot-regeringens-och-Vattenfalls-regler/ http://www.svd.se/greenpeace-brunkolsaffar-bryter-mot-internationella-avtal/om/vattenfall-saljer-tyska-brunkolen
Deltag i internetdemo #låtkoletligga http://klimatsverige.se/nyheter/internetdemo-latkoletligga/
Skriv på namninsamlingen till Lövén från Avaaz
Vi ses!
Med vänlig hälsning
Arbetsgruppen för demonstrationen 3 juni genom Karin Wahlgren
kontakt@klimatsverige.se
http://klimatsverige.se/