Handeln på väg att förstöra en framtidsmarknad för rotfrukter

altHösten 2016 hade både ICA och andra kedjebutiker priserbjudanden på rotfrukter. Med sin marknadsdominans kan ICA göra utspel av alla slag utan tanke på framtida konsekvenser. Som det ser ut. Rotfrukter och vegetabilier i stort har lysande framtid med det paradigmskifte som sveper över världen, förstärkt av klimatkrisen.

ICA:s 1-kronaskampanj (klicka på bilden för större) kan om den upprepas av dem själva eller av andra få förödande konsekvenser. Ingen part på marknaden – odlare, grossister, butiker, konsumenter – är betjänt av konstlade, uppdiktade priser. Kampanjen kan kritiseras ur skilda synpunkter. Risken är att 1-kronaskampanjer stigmatiserar produkterna som mindre värda, mindervärdiga, tillfälliga företeelser. Är det ens mat eller är det rena skämtet? Marknadsföringen är tondöv, dum, nedsättande för livsmedel som är och blir våra baslivsmedel.

Ett problem- även för omvärlden-  är att handeln lider av idétorka trots de enorma framgångar man haft på marknaden alltsedan 1950-talet när nya lönsamma distributionsformer växte fram. Du som sett TV-reklamen för ICA på sistone har upplevt tomheten understödd av Sveriges stenrika storhandlare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *