En dag på banken

Skrivet av redaktionen den 26 September, 2019
[ Övrigt | Permalink | Trackbacks (0) ]

Efter att ha läst och hört om risken för kapningar tog jag mig efter moget övervägande till Nordea i Mörby. Jag ville gärna tala med en människa för att få råd i ett känsligt ärende. Jag möttes av en stängd entrédörr till Nordea i Mörby kl 13.15. På glasdörren kunde jag läsa ”Banken är öppen trots att dörren är låst.” Så jag tryckte lite här och där på knappar som kunde påkalla någons uppmärksamhet. Efter några minuter kom ytterligare en vilsen kund som inte heller visste hur man skulle passera glasdörren med rader av svårlästa dekaler. Men så dök en banktjänsteman upp som öppnade med frågan ”Har du beställt tid?” Jag förklarade att jag åkt lång väg för att tala med någon på Mörby-kontoret. De andra banktjänstemännen uppgavs vara på lunch. Jag avkrävdes leg. Var de andra möjligen på s.k långlunch? Efter ett mindre ordkrig blev jag då insläppt med orden ”du har ju beställt tid”. Vilket jag inte hade. Men det kunde passa som varnagel för den andra vilsna kunden som bönade och bad att få personlig hjälp. Då borde jag av solidaritet åkt därifrån, men jag stegade in i den stora ödsliga banklokalen där de två lunchätande tjänstemännen gled in från motsatta hållet av lokalen. Så kunde jag specifikt föra fram mitt ärende som var att skydda mitt företagskonto mot kapning. Då fick jag en lapp med telefonnummer till Nordeas kundservice. Med mig fick jag också ett förslag på åtgärd, nämligen öppnandet av ytterligare ett konto dit jag kunde föra ett mindre belopp t.ex 20.000 kr för framtida behov av kontanter. Jag nöjer mig med 2.000, svarade jag. Väl hemma på mitt kontor ringde jag kundservice, där jag efter väntan i telefonkö fick tala med en vänlig person. Hon ville skicka mig vidare till en annan person som sades handlägga dylika ärenden. En tvärvigg gjorde ganska omedelbart klart för mig att så får jag inte göra. Och i Mörby hade de gjort fel. Han visste vad jag inte visste, att jag inte hade behov av kontantuttag. Så Nordea tänkte inte godkänna något sådant. Men det avgör väl inte du, försökte jag. Jodå, fick jag till svar. Men hur gör jag då om jag i morgon ska betala en arborist med kontant betalning mot kvitto till min firma? Jag har ju tagit ut kontanter i Frankrike nyligen, tillade jag. Ja du har gjort stora kontantuttag 2018 (sic), fortsatte han. Jag föreslog att en spärr på 2.000 kr för uttag skulle införas på mitt konto. Och så vidare och så vidare. Efter att först har vägrat, läste mannen upp gällande villkor i vårt avtal som stipulerade hur stort kontantuttag som får göras på det aktuella bankkortet. SÅ BRA! Då slapp jag ju göra någon ändring.

Efter dessa magsyraframkallande erfarenheter ville jag då snabbt avsluta samtalet med Nordea.

Information och länkar

Delta med kommentarer, håll reda på vad andra säger, eller länka till detta från din blog.