Köttliknande produkter

Skrivet av redaktionen den 16 Juli, 2019
[ Djurrätt | Permalink | Trackbacks (0) ]

Affärsmedia av alla slag är fyllda med rapportering av pågående utvecklingsarbete och förberedelser för lansering i stor skala av sk. analoger. Ett genomgående drag är fokuseringen på köttliknande egenskaper som kan uppnås med sikte på textur och ”blödning” som viktiga parametrar. Det är också vanligt att marknadsfilosofin är att framhålla den egna produkten utan att argumentera med att produkten är vegansk eller vegetarisk. I stället ska lockande namn på maträtter föras fram. Denna strategi kan vara lätt att få gehör för hos de personer som svarar för marknadsföring. Och det kan kännas som en lättnad att få runda ett kommunikationsproblem. Det är troligen ett stort misstag.

För många konsumenter, svårt att säga för hur stor andel av konsumenterna, är djuretik och klimatfrågan avgörande för att välja vegansk livsstil. Hälsoargumentet har också vuxit i betydelse. Det kan medföra att dessa konsumentkategorier söker återförstärkning av sin livstil med mat som har hög etikfaktor, dvs. vegansk mat som är växtbaserad. För hälsofreaks likaså. Dessa kategorier är också mottagliga för känsloargument och icke-rationella egenskaper som produktutvecklarna tar i bruk. Men att systematiskt undanhålla veganskt och växtbaserat som argument kan vara ett stort misstag som kommer att bli förpassat till papperskorgen.

Information och länkar

Delta med kommentarer, håll reda på vad andra säger, eller länka till detta från din blog.