Medias förminskning av djurplågeri

Skrivet av redaktionen den 01 Februari, 2019
[ Djurrätt | Permalink | Trackbacks (0) ]

250 kg från Polen. Så hette det till att börja med i media. Efterhand växer det till några ton, och det kommer att växa ytterligare med stora volymer i media. Varför försöker media inte se hela problemet på ett tidigt stadium? I det som blev hästköttskandalen 2013 rapporterade media först som om det handlade om ett litet begränsat fusk. Sedan växte skandalen explosivt när media hade blivit informerade om IKEA:s fusk med hästkött i sina restauranger världen runt.

Strängt taget behöver inte media vänta. Storskaligt fusk och storskaligt djurplågeri pågår hela tiden, i Sverige och i hela världen. Media har ett intresse av att vara passiv eftersom producenter och handel använder reklam i de media som även kan sprida information om djurplågeri. När information om en isolerad händelse sprids okontrollerat, t.ex i sociala media, då har media inget annat val än att rapportera händelsen som en nyhet. Det gäller också public service som också har starka intressenter som har makt och inflytande. Köttindustrin kan utöva makt i public service genom representation i styrelser och regering och riksdag. De senaste åren har ett trendbrott skett så att utrymmet för information om växtbaserad diet har fått mer utrymme. Men det har skett med en oerhört lång fördröjning med tanke på attitydförändringar. Media fördröjer och förminskar. Detta beror på en osund intressegemenskap, något som medborgarna lider svårt av. Och mest lider djuren.

Information och länkar

Delta med kommentarer, håll reda på vad andra säger, eller länka till detta från din blog.