Tecken i tiden för veganism

Skrivet av redaktionen den 06 November, 2018
[ Djurrätt | Permalink | Trackbacks (0) ]

Noterbara händelser för vegansk livsstil kan ses på flera nivåer i samhället. Här följer två aktuella exempel.

Världsnaturfonden hade nyligen två representanter i SR P1 för att diskutera en rapport om minskningen av ryggradsdjur, globalt. Ola Jennersten som är biolog rapporterade. Gunilla Elsässer, avdelingschef, pekade på två kurvor som måste vändas för de ekologiska fotavtrycken. Den ena gäller klimatet, den andra gäller förlusten av livsmiljöer på grund av storskaligt jordbruk. Vi måste minska köttkonsumtionen, konsumera mer växtbaserat och sluta slänga mat. Världsnaturfonden - hör och häpna - pekar på ett stort vegetariskt och veganskt utbud som exploderar ute i butikerna. Man använder båda termerna, vegetariskt och veganskt. Det torde vara första gången som WWF i Sverige tar till uttrycket ”veganskt” trots risken för intern kritik i en organisation som måste betraktas som mycket obenägen att stödja veganism i betydelsen etisk veganism med djurrätt som bas.

En noterbar händelse är också att Findus, ett varumärke med mer än hundraåriga anor på den svenska marknaden, nu har lanserat en imitation av kött, texturerat protein från ärter. Produkterna kallas Pease och säljs djupfryst, som färs, pulled eller strimlor. De marknadsföringsansvariga för Findus Pease är känsliga för målgrupper och val av ord som passar målgrupperna. ”Vegetariskt" och ”veganskt” används här utan åtskillnad. Det torde vara första gången som man för en produkt under märket Findus använder ”veganskt” som säljargument. Syftet torde vara att även attrahera konsumenter som ser sig själva som veganer.

Dessa två exempel kan ses som anmärkningsvärda delar i genombrottet för det veganska på grund av den stora prestige som avsändarna WWF respektive Findus åtnjuter på den svenska marknaden.

Information och länkar

Delta med kommentarer, håll reda på vad andra säger, eller länka till detta från din blog.