Nya järnvägssagor

Skrivet av redaktionen den 03 Juni, 2018
[ Politik | Permalink | Trackbacks (0) ]

Regeringen kommer med nya utspel slag i slag. Den 1 juni kom besked om finansiering – 7 miljarder för Norrbotniabanan, för sträckan Umeå-Skellefteå. Den 30 maj togs första spadtaget för dubbelspår Västkustbanan. Den 3 maj kom besked om finansiering – 3,6 miljarder för Ostkustbanan, dubbelspår mellan Gävle och fram till anslutning Norra stambanan, strax söder om Söderhamn. Fler utspel i politikområdet transporter är att vänta.

Att utspel kommer från sittande regering 3 månader innan valet är inte en slump. Det är mer än en slump att svenska järnvägar får så hög prioritet. Klimat, migration, säkerhet, hälsa, skola och sjukvård står högt på den politiska agendan, men där s+mp inte tycks ha mer att tillföra i en diskussion, och där alliansen konkurrerar om väljarna med argument som kan vara svåra att värdera och jämföra. Genom att föra upp utbyggnad och förbättringar av svenska järnvägar gör s och mp ett försök att bryta sig loss från både alliansen och sd i en fråga som en stor andel av väljarna kan känna som mycket angelägna. Tillgång till goda kommunikationer angår ett folkflertal. När det gäller andra transport- och resesätt, flyg, bil etc. har överskådligheten komplicerats med många parametrar där det är svårt för väljarna att komma ihåg vilket parti som står för vad. Därför tycks det vara smart att göra den svenska järnvägen till en fråga med hög ranking och till särskiljande profilfråga. Här handlar det om att skapa förväntningar och maximera antalet potentiella väljare på kort tid före valet i september. Detta hindrar inte att regeringspartierna kommer att diskutera klimat, migration, vinster i välfärden och annat, men en viktig profilfråga för ”folkflertalet” blir den svenska järnvägen. Därefter kan genomförande vänta eller utebli i sagornas rike. 

Information och länkar

Delta med kommentarer, håll reda på vad andra säger, eller länka till detta från din blog.