Sagor om järnvägar i Sverige

Skrivet av redaktionen den 02 Juni, 2018
[ Politik | Permalink | Trackbacks (0) ]

Norrbotniabanan liknar alltmer en saga. Lagom före valet går regeringen (s+mp) ut med information om finansiering och byggstart 2024. Läs SVT.

Genomförandet ligger lagom långt bort för att beslutet kan ändras av en ny regering. Den första delen mellan Umeå och Dåva är endast någon mil, och den biten är partineutral eftersom det handlar om omläggning av transporter av avfall till Dåva. Anläggningen vid Dåva kommer att kunna ta emot stora volymer avfall och farligt avfall. Detta har inget med persontransporter att göra, som väljarna inbillas tro. Kommunalrådet Lorents Burman i Skellefteå och andra lokala s-märkta potentater har gått ut i media där de uttryckt glädje. Dessa uttryck kan ses som oförblommerad valpropaganda. Det är inte uteslutet att dessa potentater kan fortsätta att klamra sig fast vid makten. Lika troligt är att politikerföraktet växer när väljarna tvingas åse uteblivna resultat. En effekt kan bli att SD växer sig starkare även i Norrland. Här tar vi inte ställning för eller emot Norrbotniabanan, väl medvetna om att det finns skriande behov för investeringar i järnvägar i hela Sverige. Men vi tar ställning mot falsarier med det enda syftet att locka väljare.

Byggande och underhåll av järnvägar är ett allt hetare politikområde som angår hela Sverige. Vi kan förvänta oss att detta kommer att bli en del i valkampen – inte bara om Norrbotniabanan, utan flera andra järnvägsfrågor. Väljarna kommer att utsättas för sagor, fake news. Det är inte bara USA:s president Trump som sysslar med fake news.

Information och länkar

Delta med kommentarer, håll reda på vad andra säger, eller länka till detta från din blog.