Klimatarian – ett nytt vilseledande slagord

Skrivet av redaktionen den 08 September, 2017
[ Övrigt | Permalink | Trackbacks (0) ]

Många mattillverkare har anledning att vara rädda för framtiden med tanke på "ekologiska fotavtryck”. Här finns en lång rad företag som anlitar reklambyrån Food & Friends som hoppas kunna dölja sina ekologiska fotavtryck. Reklambyrån går ut med budskap om sina kunders produkter som är dåligt underbyggda. Vad sägs om socker, chips, konfektyr? Vad sägs om lax odlad i trånga kassar som släpper ut stora mängder foder i havet? Se själv på listan av företag och tänk efter om de verkligen har bra ekologiska fotavtryck! Så här räknar Världsnaturfonden WWF.

Matproducenterna som är kunder till reklambyrån Food & Friends har lyckats krypa under skinnet på Världsnaturfonden WWF. Producenter med både bra och dåliga ekologiska fotavtryck samarbetar för att göra framsteg på marknaden. Ett led i denna marknadsföring är att lansera ett nytt begrepp – ”klimatarian”. I reklam och PR sägs att klimatarianen "väljer kost som inte bidrar till stora klimatutsläpp. Det kan vara lokalt producerad mat för att minska utsläpp från transporter, fläsk och fågel istället för nöt och lamm och att man använder alla delar av matvarorna, även t.ex skal och kärnor, för att begränsa avfallet. Detta enligt Food & Friends mattrendrapport 2017”. Detta kan kallas alternativ sanning i stil med de lögner som Amerikas president sprider bland annat om fossila bränslen. Det är häpnadsväckande att Världsnaturfonden WWF ger plats i WWF EKO 1-2017 åt påståenden som inte är underbyggda, inte ens enligt sin egen beräkningsmodell. Eftersom WWF har en definition av ekologiska fotavtryck, är det rimligt att begära sanningen om fotavtryck som de aktuella matproducenterna orsakar.

Information och länkar

Delta med kommentarer, håll reda på vad andra säger, eller länka till detta från din blog.