Vackra ord kan vara falska

Skrivet av redaktionen den 25 Juni, 2017
[ Politik, Övrigt | Permalink | Trackbacks (0) ]

Ragn-Sells deltar i flera seminarier på Almedalsveckan och vi fortsätter här att kommentera:

Vad vi talar om när vi talar om hållbarhet
StrandbergHaage
5/7 2017, 11:00 - 11:45 Best Western Strand Hotel, Strandgatan 34, "Tältet" Seminarium Hållbarhet, Media/journalistik

Vi har redan kommenterat seminariet som ska äga rum den 3 juli med att peka på falska ord som icke-vinstdrivande och folkhälsa.Tvivel uppstår när ord skapar förväntningar som inte kan infrias.Folkhälsa, hållbarhet, renare stad, hållbar fosforåterföring, medvetna val. Ragn-Sells och de andra deltagarna vid seminarierna använder positivt laddade ord som saknar verklighetsförankring. Vad är syftet med denna förvanskning? Är det som i fallet med konstgräsplaner som har ett tjockt lager av däckgranulat? Där tycks huvudintresset vara att göra stora vinster.

Deltagarna ger i förväg  "beskrivning till samhällsfrågan”.

Beskrivning av samhällsfrågan
Hur kommunicerar vi hållbarhet? För många är hållbarhet en möjlighet att bygga sitt varumärke. Kan vi lita på företag och organisationer när de talar om att rädda miljön och ta ansvar sociala rättigheter? Är det bara snack eller även riktigt verkstad?

Utökad beskrivning av samhällsfrågan
Bidrar hållbarhetsarbeten till en bättre värld eller är de bara pusselbitar i listiga kommunikationsstrategier? Hur lyckas man med konststycket att berätta för andra vilken nytta man gör? Hur blir hållbarhet en del av ens affärserbjudande? Vi bjuder in till ett samtal om hållbarhet och kommunikation.

Formuleringarna har enligt vår uppfattning inte i första hand att göra med samhällsintresset utan med företagsintresset att marknadsföra med vinst som drivkraft. På detta seminarium vill företagen diskutera sin kommunikation på företagens villkor, ”hållbarhet som en del av ens affärserbjudande”. Detta ensidiga förhållande kan inte döljas med ord som hållbarhet, hållbarhetschef, folkhälsa etc. Det som idag hos Ragn-Sells kallas hållbarhetschef motsvaras av tidigare benämning marknadsdirektör. Men är inte det bra att Ragn-Sells "tänker nytt” och inför nya befattningsbenämningar? Jovisst, det kan vara bra under förutsättning att det handlar om en verklig förändring av en ledande befattning. Det finns inga tecken på att det är på väg att förverkligas. Fallet med däckåtervinning är ett varnande exempel om att vackra ord kan vara falska. Vadå folkhälsa? Vadå hållbarhetschef?

Information och länkar

Delta med kommentarer, håll reda på vad andra säger, eller länka till detta från din blog.