Haga-initiativet fyller fem år i slutet av 2015

Skrivet av redaktionen den 09 April, 2015
[ Djurrätt | Permalink | Trackbacks (0) ]

SvD skriver om "Storföretagen pressar regering om miljöskatter" 2015-04-07

Flera storföretag har gått samman i Haga-initiativet, bland dem Coca-Cola, McDonald's och Statoil. Vi har tidigare rapporterat om Haga-initiativet.

Där beskyllde vi storföretagen för att blodsuga det goda namn som Almedalsveckan har. Företagen kan känna sin framtid hotad eftersom de har produkter som orsakar stora utsläpp av klimatgaser. McDonald's hamburgare som innehåller nötkött kan tas som exempel på en produkt utan framtid. Animalieproduktionen i världen, där nötkött toppar, svarar för 18 procent av utsläppen av CO2, mer än vad hela transportväsendet orsakar (källa: Rapporter från FN).

Vad storföretagen nu gör är att köpa tid genom att visa på ansvar för miljön. Genom att föreslå ökade miljöskatter i Sverige visar storföretagen strupen, för att använda en bild från djurens kamp för tillvaron. Det betyder att djuret inte blir bitet i strupen av motståndaren och undgår att bli dödat.

Haga-initiativet visar strupen genom att visa ansvar för miljön. Förmodligen räknar företagen att förslaget om ökade miljöskatter skapar fördelar som är vida större än skattekostnaderna. Det skapar goodwill och kanaler för marknadsföring på kort och lång sikt till mycket låg kostnad. Just nu är vi ganska ensamma om att se baksidan av Haga-initiativet. Jonas Sjöstedt (v) hyllar storföretagen.

Kanske är det viktigare för (v) att kritisera regeringens klimatpolitik än att avslöja storföretagens och Haga-initiativets förställningskonster. Satsningen inleddes i slutet av 2010. Läs mer här.

Information och länkar

Delta med kommentarer, håll reda på vad andra säger, eller länka till detta från din blog.