"Chefen undercover" eller "Undercover marketing"?

Skrivet av redaktionen den 15 Januari, 2012
[ Fagerliden, Övrigt | Permalink | Trackbacks (0) ]

Så försöker RagnSells köpa sig ur vissa problem i företaget. Läs deras sajt.

"Chefen Undercover" är en kommersiell programidé från USA som kan liknas med produktplacering.

Företag betalar stora pengar för att göra reklam i TV-program för företaget och sin produkt, men utan att det ska uppfattas som betald reklam. Dolda avsikter med andra ord. Är detta etiskt försvarbart? Är programmet ett fall av undercover marketing, dvs en täckmantel för marknadsföring av företaget och deras affärer med avfall och farligt avfall? Hur det förhåller sig berättar inte RagnSells för oss TV-tittare. Expressen uttrycker att det är så:

Upplägget är mycket amerikanskt, delvis iscensatt, och har i USA visat sig vara mycket bra marknadsföring. 

Vad vi kan vara helt säkra på redan innan vi har sett programmet är att RagnSells på detta sätt får hjälp till ett bättre rykte efter alla skandaler som uppmärksammats av media. Detta har gällt påstådda svartjobb och mutbrott, skattebrott i Stockholm respektive Västerbotten. För närvarande har företaget inte någon ny anmälan om miljöbrott.

"Chefen undercover" vill visa på målmedvetet arbete för att förbättra positionen på marknaden för ett företag med problem. 

Tyvärr kan RagnSells inte sopa undan redan begångna fel, inte ens genom att anställa en käck marknadschef som ska charma publiken i TV. Kolla själv TV4 kl 21.00 den 30 januari!

Information och länkar

Delta med kommentarer, håll reda på vad andra säger, eller länka till detta från din blog.



Kommentarer

Förmår media upptäcka vad som ligger bakom?

Urban | 02/02/2012, 15:22

Intressant att läsa kommentarer från dominanterna i mediaträsket...

Resumé som ägs av Bonnier höjer programmet till skyarna. Länk

Aftonbladet som ägs av Shipsted häcklar hyckleriet. Länk

Ingen av dessa media har frågor huruvida programmet täcker relevanta frågor för berörda kategorier, dvs anställda, kunder, myndigheter etc. Hinner media vakna innan programserien är slut?

Mina reaktioner på programmet

Mischa | 02/02/2012, 00:30

Nu har jag sett programmet. Vanligt lull-lull med genomtänkt och habilt reklambudskap, iscensatt av tv4/amerikanska licensgivaren, självklart med beredvilligt uppställ från RagnSells.

Mina sympatier gick självklart till medarbetarna. Både vilka de är som människor, men också hur lurade de blev. Mr. Börje - cynisk och krass, i sin roll i programmet - eftersom han vet grunderna till varför han var på golvet.

Antiklimax blev när medarbetarna i slutet skulle "belönas" - SÅ falskt, ohederligt, och så cementerande av det hierarkiska systemet. Jag blev både arg och ledsen: Arg på upplägget, som RagnSells ytnyttnar som endast reklambudskap, och INTE ett sätt att göra det som medarbetarna trodde, "att vara på golvet" och genomföra förbättringar för dem. Medarbetarna såg jag som fullständigt lurade. Att RagnSells "belönar" dem gjorde de för att så är upplägget på programmet, INTE för att det var deras idé, INTE deras respekt för medarbetarna och väl utfört arbete mm. Usch och tvi vale.

Intressant vore det att följa upp Mr. Börje - vad tänker han efter några månader om de människor han mött?

Reklam var det för mig, på ett annat sätt: Reklam för de 99% som jobbar och betalar ränta på stora lån, avgifter till bl.a. RagnSells, som tar bra betalt för t.ex. fettsugning, renar skiten billigt och tjänar massor på biobränslen, som köps av "miljömedvetna"... konsumenter, till och med de människor som jobbar åt RagnSells! Cyniskt cirkelmaskineri som suger skiten ur medborgare, och slussar vinsterna till de 1%.

Recension

Urban | 31/01/2012, 14:17

Nu har jag sett programmet med min fru vid min sida. Om jag tar henne som testperson så har RagnSells lyckats.

Inte något enda ifrågasättande om dolda motiv eller något kritiskt. Inget ont om frugan, det var bara vad jag förväntade.

Det är också vad jag tror om reaktioner på marknaden med kunder, domstolar, myndigheter. Men det kan förstås tänkas att det sitter en hel del folk som varit med i många år och som har en annan erfarenhet av RagnSells. Ta exempelvis insatta personer i Västerbotten, Jämtland, Dalarna, Gotland, Blekinge, Stockholm där RagnSells varit rejält i blåsväder för faktiska eller misstänkta brott mot lagregler i Miljöbalken. Man kan också fråga sig hur personalen i RagnSells reagerat för reklamfilmen i TV4. Företaget har 2800 anställda.

Om jag vore anställd i RagnSells som sopåkare eller annan miljöarbetare skulle jag förmodligen inte känna igen mig, men jag skulle tycka att det är bra att cheferna försöker lära känna företagets processer bättre.

Att göra anspråk på att denna reklamfilm är ett ingående studium av företaget, det är befängt. Filmen handlar om en käck marknadschef som maskerat sig med skinnjacka och skäggstubb och som spelar rollen som arbetskompis till ett urval lojala och okritiska medarbetare i RagnSells.

Filminspelningen har skett under fem dagar i Stockholmstrakten. Åtgärder som redovisas efter fem dagars utflykter är att:
- en person får åka med sonen till Slovakien på ishockey
- en person får åka till Estland några dagar för att att träffa kollegor
- en person- den enda kvinnan- ska få hjälpa till med placering av reflexbanden på arbetskläderna
- en person ska få gå över på deltid två dagar. Denne person bidrog med en lösning som ska öka vinsten genom att öka hastigheten på bandet
- en person fick veta att RagnSells ska ge ett bidrag till Cancerfonden för att hedra en avliden arbetskamrat

Dessa åtgärder lämpade sig väl för den ständigt leende marknadschefen att presentera i TV-rutan. Hockey-resa, cancerfonden…jo man tackar. Denna del utgjorde slutdelen av reklamfilmen. Inget betydelsefullt problem uppdagades eller redovisades. Så vad är då syftet? Trots att filmen var 60 minuter lång fanns inte något om farligt avfall som ligger i den högsta riskklassen.

Är farligt avfall och miljöförstöring alltför känsligt att tala om med tanke på företagets misslyckanden i Västerbotten och på Gotland?

I stället upprepade marknadschefen sitt mantra om hur fantastisk personalen är som arbetar i RagnSells. TV-publiken fick lära känna fem personer i RagnSells och marknadschefen med familj i Stockholm.
Om "Uppdrag granskning" i SvT skulle göra ett reportage om RagnSells förehavanden i Västerbotten och Gotland skulle tittarna inte tro att det handlade som samma företag!