Djurens Rätts veganska mässa 2015

Skrivet av redaktionen den 25 November, 2015
[ Djurrätt | Permalink | Trackbacks (0) ]

Nu har turen kommit till Göteborg där mässan Vegovision äger rum 5- 6 december 2015.

"Vegovision är en helvegetarisk mässa som arrangeras av Djurens Rätt i Umeå och Göteborg. I Umeå hålls i år den sjätte mässan.  I Göteborg har en liknande mässa arrangerats två gånger av Djurens Rätt och i år blir det andra året som vi arrangerar Vegovision. Syftet med Vegovision är att sprida vegetarisk matglädje och inspirera till en djurvänlig livsstil, samt att visa upp alla fantastiska vegoprodukter som finns därute." Läs Vegovision här.

Arrangörerna har lockat många utställare med veganska eller vegetariska produkter. Man har även sponsorer som kan förväntas dela värderingar med arrangörerna. Ett sponsornamn som sticker ut och provocerar är ICA. Vad är egentligen tanken med att släppa in storföretaget ICA som med 51 procent marknadsandel 2014 dominerar handeln med livsmedel och andra dagligvaror? Det är lika kontroversiellt, kan tyckas, som att stora oljebolag deltar i den kommande klimatkonferensen i Paris. Nu vet vi att oljebolagen omärkligt har skaffat sig inflytande.

Det finns anledning att misstänka Djurens Rätt och arrangörerna av Vegovision för historielöshet. Hälsokost och vegetarisk mat hade en uppgång på 1970-talet och början av 1980-talet i USA och andra västländer, bl a Sverige. Hälsokostbranschen etablerades och expanderade genom organisk tillväxt. Genom vår kontakt med Cornell Universtity, USA, gjordes en viktig erfarenhet. Där kunde ledande forskare peka på en utveckling som innebar att dagligvaruhandeln med sin kostnadseffektiva distribution kapade åt sig praktiskt taget hela marknaden för hälsokost. Specialbutiker för hälsokost i USA och likaså i Sverige förde en alltmer tynande tillvaro för att praktiskt taget elimineras. Dynamiken och mångfalden med "health food" och hälsokost försvann.

Aktörer som Djurens Rätt och leverantörer av veganska och vegetariska livsmedel är på väg att tappa initiativet och makten över sin egen framtid.

Du kan själv gå till en supermarknad där du kan bedöma om dessa produkter lyfts fram för att kunna nå nya konsumenter. Vårt eget intryck är att de nya produkterna drunknar i utbudet som en vanlig supermarknad har. Ändå ökar försäljningen med 20-30 procent av veganska och vegetariska produkter i Sverige.

Den stora frågan är nu om ökningen kan hålla i sig där dominant marknadsmakt finns hos ICA, Hemköp, Coop. Den stora frågan är också om det är klokt att fraternisera med giganter som man konkurrerar med. Det är i alla händelser ett farligt spel.

Välkommen till Säkramiljön.nu

mischa

Stoppa Fagerlidens avfallsanläggning!
Och andra
miljöfaror.


Senaste...

Artikelarkiv

Länkar

Prenumerera