Orientering i mediavärlden 2025

Tiderna har förändrats och därmed val av media för personligt bruk. Fram till 1980-talet innan internet var mediakonsumtionen stabil, för att inte säga förstenad. Ett vanligt beteende var att hålla sig med en morgontidning, eventuellt också en eller två kvällstidningar. Den världsvane kunde gå till Pressbyrån och mumla “båda”, vilket betydde Expressen och Aftonbladet. Bland politiskt medvetna personer var det ett vanligt beteende att läsa båda rikstidningarna Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Båda hade sina partibeteckningar som sedan länge spelat ut sin roll. Svenska Dagbladet var för vänsterfolket en fortsättning på den gamla konservativa högern, och därför också viktig att prenumerera och läsa för vänsterfolk – det var viktigt att bilda sig en uppfattning om hur det ideologiska motståndet såg ut. Dagens nyheter var från och med 60-talet en politisk kameleont, kan jag påstå, efter studium av chefredaktörens arbetssätt.

Vad kan man lära sig av mediahistoria för det egna valet av media i en värld av gammelmedia och nya media? Ett sätt är att ta ut svängarna ordentligt och att kunna gå utanför gränser. Webbtidningar, bloggar, poddar är nya fenomen. Sociala media likaså, vilka jag lämnar därhän för att eventuellt återkomma med synpunkter. Gammelmedia har mycket att erbjuda i sin strävan till förnyelse, viktiga att bevaka, läsa och kritisera. Journalister i Sverige har startat poddar som Kvartal.se Idag debatteras gammelmedia. Börja här för att gå vidare att orientera dej!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *