Andrahandsvärde på elbilar

En kommentar av Siv Lundström i Norran den 12/7 2024 i samband med problem för Northvolt, fabrik för batterier till eldrivna fordon, stämmer till eftertanke.

Är Northvolt verkligen framtiden? Ska vi verkligen ha batterier som är så farliga att tillverka i våra bilar? Vad händer om vi krockar? Det börjar kännas som att detta är ett livsfarligt experiment när folk dör på arbetsplatsen. Vad händer med värdet på bilen när vi kört dem ett tag och vill byta in dem. Att byta batteri lär vara väldigt dyrt. Är allt detta verkligen miljövänligt och framtiden?

En diskussion om andrahandsvärdet är motiverad. Marknadens lagar styr andrahandsvärdet för en bil som drivs med elbatteri där en rad faktorer kan spela in. Man kan tänka på driftkostnad jämfört med andra bilar med olika driftformer och med samma prestanda per kilometer vid övertagandet av en ny ägare. Risker kan vägas in, brandrisk, stöldrisk, miljöpolitisk risk mm. Vid tillräckligt hög brandrisk kan värdet bli noll kronor eller ett negativt värde. Likaså kan tillräckligt hög politisk risk sänka värdet till noll kronor eller till ett negativ värde. Exempel: Hur kunde du vara så dum att du skaffade en elbil? Ägarens status i omgivningen kan tänkas påverkas, mätt i kronor eller valfritt valutaslag. Bilens försäkringspremie kan påverkas av nya riskfaktorer, både uppåt och nedåt. Hur påverkas skrotningspremien av elbilar jämfört med andra bilar? Kan andrahandsvärdet bli negativt? Vid vilka förutsättningar kan andrahandsvärdet skena? Vid vilka förutsättningar kan andrahandsvärdet åka ned i källaren?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *