James Webb- teleskopets bilder för unga och gamla forskare

Sprudlande intresse för astronomi. Brottslighet tar gärna huvudintresset hos lyssnarna. Efter ca 10 minuter får vi höra om framsteg inom astrobiologi. NASA i USA har medverkat till en mediaträff hos KTH – Kungliga Tekniska högskolan som i Sverige ligger i framkant inom forskningen. Det nya med sändningen från Sveriges Radio var att tala med en 17-årig ungdom som fick berätta om sitt intresse för astrobiologi. Hon berättade att hon deltagit i ett astronomiläger (!) i Lund och att hon efter dagens möte på KTH ska fortsätta med studier. NASA visade de första bilderna från universum, fem bilder för första gången, 13 miljarder år gamla. En mängd forskare i hela världen ska forska vidare med hjälp av NASA:s bilder.

Behållningen var stor och allra störst var det att höra 17-åringen som kort fick berätta med sitt sprudlande humör om fortsatta studier. Intresset var äkta och hon verkade förstå att det kommer att kräva mycket arbete för att nå resultat. Mitt tips är att hon doktorerar före 25 ås ålder med så fantastiska förutsättningar.