Ring tillbaka när du lugnat ner dej, sa Klarna.

Jag hade en reklamation idag gällande faktura på Expressen premium. Efter lång väntan i telefonkö till Klarna med e-legitimation fick jag tala med en handläggare. Jag förklarade att jag sagt upp prenumerationen för cirka fyra veckor sedan. Jag krävde att Klarna skulle avskriva fordran. Nej, det går inte eftersom Expressen fakturerat. Jag upprepade flera gånger att jag sagt upp prenumerationen för länge sedan. Då frågade Klarna om jag ville pausa betalningen. Nej, svarade jag. Vill du göra en delbetalning, frågade Klarna. Nej, inte det heller, svarade jag. Kan det blivit ett fel hos Klarna, frågade jag. Klarna ville inte förstå frågan, inte ens efter upprepning. Jag blev mer och mer förbannad och gav luft åt min avsky för Klarna.

Då sa Klarna: ”Nu lägger jag på och du får ringa tillbaka när du lugnat ner dej”.

Trots den kraftiga pulshöjningen orkade jag ringa Expressens kundservice. Telefonkö ett långt tag. Därefter en automatröst: ”Det finns för närvarande ett samtal före dig”. Så höll det på cirka fem minuter. När jag lagt på ringde en vänlig person från Expressen kundservice som visade sig vara mycket förstående. Hen kunde bekräfta att jag gjort uppsägningen den 20 februari men att ”dragning” redan hade gjorts för kommande period. Jag ställde mig helt oförstående. Troligen hade hen instruktioner att vara förstående och hjälpsam. Hen instruerade mig att betala Klarnas faktura på 169 kr och att jag skulle få återbetalning från Expressen för två perioder, 138 kr.

Så kan det se ut med betalningar från en konsument på en betalmarknad som domineras av Klarna. Klarnas affärsidé påstås medföra förenklingar. Det är en lögn som många har avslöjat.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *