Plutokrater och vegomat

En ny kategori söker etablera sig på marknaden för vegansk och vegetarisk mat. Produkterna är ofta imitationer av produkter med köttråvara och fiskråvara, huvudsakligen nötkött, griskött, kyckling och fisk, skaldjur. Hur kommer det sig att så många produktlanseringar görs med stora pengar. Två orsaker ligger nära till hands.

  1. Med ett komplext innehåll och ett unikt varumärke kan produkten skyddas mot konkurrens.
  2. Ägarna till produkten är själva inte övertygade veganer och vill inte sätta pengar på veganprodukter som de uppfattar som tråkiga, utan ansikte och dragningskraft som kan tävla med det animaliska utbudet. Det måste till något extra för att plutokrater ska satsa.

Kategori 1 har ganska få framgångsrika lanseringar att visa upp. Kategori 2 har många lanseringar som varit framgångsrika. Åtminstone på kort och medellång sikt. I Sverige, med norska ägare, har Anamma expanderat med ett sortiment bestående av en lång rad imitationsprodukter.

Den lansering som pågår Sverige, efter start i Danmark 2014 – simple feast- är ett nytt koncept. Maten som borde vara kärnan är inte unik eller märkvärdig. Men det är kommunikationen som arbetar med nya medel.

Hur detta ska fortsätta kan man bara gissa. Men onekligen intressant att följa.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *