Är vegobullar bättre aggregationsform än vegoburgare?

Mycket av kampen om vegomarknaden har att göra med val av form på produkten.

Ikea satsar på formen bulle. Det är en naturlig fortsättning på Swedish meatballs gjord på kött. Vegobullen, eller veggobullen kan behandlas för att få en stekyta på en stor del av bullen. Den låter sig också serveras med andra komponenter som t.ex gröna ärter och lök eller rotsak för näringsinnehåll och synintryck av skurna grönsaker som bryter av mot det uniforma runda som ärter och bullarna ger. Komponenterna ger också en färgvariation som tilltalar ögat och de sensoriska mekanismerna.

Beyond meat satsar på platta runda vegoburgare, som är effektivt i början av konsumentens tillägnelse, tycks tillverkaren tro. Då kan man bygga burgare på bild och i verkligheten i flera lager med bröd och tillbehör och avbilda produkten i genomskärning med en färsliknande snittyta som ska få oss att drägla.

Valet av form är ett strategiskt beslut som kommer att ge utslag den närmaste framtiden. Men då kan väl en producent välja båda aggregationsformerna, säger vän av ordning. Njäe, det splittrar resurserna och produktlöftet till konsumenten. Detta är kanske en tillspetsning av marknadsföringens förutsättningar och kommer kanske att visa sig vara fel. Men möjligheten finns att vi kommer att bevittna ett marknadskrig av oanade dimensioner som heter Bullen eller Burgaren.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *