Hemleveranser av mat. Och alkohol.

Redan innan Corona-krisen började de stora kedjorna med hemleveranser. Då fyllde hemleveranser, bl a med fasta alternativ för innehåll i matkassen behov för jäktade familjemedlemmar. Ett nytt fenomen, inte verifierat av forskningen, torde vara behovet att slippa välja mat i en tid när nya starka trender med hälsa och veganism börjat göra sig gällande. Lika väl som man kan tala om klimatångest kan vi tala om matångest, en sorts beslutsångest. Men risken är bara att man flyttar frontlinjen från butiken till hemmets kyl, frys och skafferi. Och varför inte se också på sista frontlinjen, matbordet. Även Systembolaget har börjat med hemleveranser, något som VD i Systembolaget fick göra reklam för i morgon-TV. Hon talade om ”den svenskas modellen” för alkohol, om ansvarstagandet som vittnar om att självgodheten håller i sig för Systembolaget och deras tänkare. Här finns knappast beslutångest på samma sätt som i fallet mat för konsumenten trots fritt konsumtionsval i ett ökat utbud.

Logistiken av matleveranser sköts ofta av fristående transportföretag. En fördel kan tänkas vara för ägarna att krama ut sista svettdroppen ur den hårt arbetande personalen. Här finns ju faktiskt en öppning för framtiden att integrera dryck med samma beställning som mat! En våt dröm som nu kan gå i uppfyllelse för alla parter: dagligvaruhandeln, alkoholmonopolet och konsumenterna.

Fördelar med hemleverans av mat är tidsbesparing, mindre biltransporter. Nackdelar kan vara förlorad kontakt med utbudet av matvaror, inte minst nya produkter. Din butik kan plötsligt ha inrättat nya avdelningar för vegansk och växtbaserat. En sensibel konsument kan få många fler intryck i butiken, nära exponerade varor. Syn-, lukt- och smakintryck stimuleras i butiken och ibland även säljer med hjälp av smakprover. Fördelarna med hemleverans av alkohol kräver utvärdering av den nu pågående försöksverksamheten.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *