Växtbaserat i Corona-tider

Ett starkt ökat intresset för växtbaserat, dvs. vegankost kunde observeras under 2019 och med en stigande trend inpå 2020. Men sedan har en stor förändring kommit med Corona som kan förväntas påverka köp- och matvanor. Köpvanorna för mat generellt har förändrats med ökad näthandel och hemleveranser eller avhämtning. Även inköp genom ombud har ökat för att 70+ ska få sina dagligvaror med maten som största del. Kanske har också intresset för matlagning ökat för att förgylla vardagen och minska tristessen. Nu i sommar har ätandet utomhus troligen blivit mer attraktivt, bl.a för att komma runt restriktionerna med social distansering. Restaurangnäringen är som vi vet från larmrapporter hårt drabbad med konkurser och stängning.

Kan man göra antaganden om förskjutningar i valet av råvaror och maträtter? Ett avbräck för den växtbaserade kosten är bortfallet av den miljö som veganska och vegetariska restauranger skapar för sina gäster. Upptagandet av nya matvanor med växtbaserat handlar i stora stycken om gruppdynamik. Matgäster vid samma bord eller i samma lokal påverkar varandra. Det har mer eller mindre helt försvunnit. I gengäld kan arrangemang ute i det fria väga upp. Men där frodas också de inbitna grillfantasterna och då är det mest korv och detaljstyckat kött. Dock har fler lärt sig uppskatta grillad fisk och grillade grönsaker som majskolvar och rotfrukter av många slag.

Kommunikationen i media och i butikerna för växtbaserat arbetar nu med stora förändringar i premisserna. Här kan vi dock räkna med att kreativiteten får stora chanser att skapa och understödja förändringar i nya riktningar för frukt, grönt, cerealier, juicer och allt som tillhör växtriket. Aldrig har statistik över matkonsumtionens olika delar varit så spännande som nu i Corona-tider. Men vi får vänta på att handeln och Statens Jordbruksverk fått fram siffror för växtbaserat contra animaliska produkter.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *