Vad stort sker, sker tyst

En tyst revolution sker i svenska dagligvarubutiker med sortimentet av veganska produkter. Jämsides pågår, men steget före dagligvarubutikerna, förnyelse av restauranger och storhushåll. En av de stora dagligvarukedjorna Hemköp har infört ett sortiment veganska produkter som exponeras sida vid sida med animaliska produkter. Magasinet Vego har rapporterat sedan förra året.

Det handlar om ett hundratal vegoprodukter som får en tydlig exponering. En symboliskt viktig produkt är Vegobullar som smak- och utseendemässigt ligger nära köttbullar som görs på animalisk råvara med nötfärs och/eller grisfärs. Just Vegobullar förpackade i samma typ av förpackning som köttbullar från Mamma Scan är enormt utmanande och kommer troligen att lyckas stort. Principiellt kan frågan ställas om imitation är rätt väg att gå. Hittills har stora framgångar skördats med havredryck och sojadryck som kan ses som imitationer av komjölk. Men det är inte självklart för alla att det är fråga om imitationer. Producenterna har varit kreativa i utnyttjandet av konkurrensmedel som förpackningsdesign och produktegenskaper.

Den pågående nydaningen av livsmedelsutbudet och matkulturen sker tyst. Betydelsen, effekterna kommer att bli enorma i producent-, distributions- och konsumentleden. Vi har bara sett början.

En kommentar till “Vad stort sker, sker tyst”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *