McBean – ett moraliskt dilemma

Nu måste det sägas: en blivande vegan har ätit en vegoburgare från McDonalds. Vojne, vojne!

Sedan början av året testar hamburgerjätten vegoburgare på några av sina restauranger i Stockholm. En av varianterna heter McBean. För denna produkt råder öppenhet när det gäller innehållet med redovisning av innehåll och näringsdeklaration.Däremot råder inte öppenhet av andra förhållanden som hänger samman med odling, produktion och arbetsvillkor för lågavlönade medarbetare.

Den kritiske konsumenten kan känna tveksamhet för vissa ingredienser, men det stora dilemmat är ändå av helt annan natur. Är det moraliskt försvarbart att köpa och konsumera en produkt – låt vara vegetarisk/vegansk – från McDonalds? Världens etiska veganer tänker på den vidriga djurhållning och slakt som ligger bakom hamburgarna som är gjorda av nötkött. Världens klimatmedvetna veganer tänker på nötköttet och de höga utsläppen av klimatgaser. Världens hälsoveganer och flexitarianer är den stora målgruppen för McDonalds, eftersom de inte har de djuretiska frågorna som stort hinder. Vi bevittnar en pågående global lansering av ett nytt produktsortiment av vegansk/vegetarisk fast food. Etik och hälsa blivit handelsvaror på en jättestor marknad.

alt

En kommentar till “McBean – ett moraliskt dilemma”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *